Markeringen op motorbanden
Op de zijwand van een motorband staan verschillende cijfers en letters. Dat kan in het begin technisch lijken, maar in de praktijk vertellen deze markeringen slechts een paar belangrijke zaken: de bandmaat, het type constructie, de velgdiameter waarop de band past en de toegestane belasting en snelheid.
Hier leggen we deze basisinformatie eenvoudig en duidelijk uit, zodat je snel begrijpt wat de markeringen betekenen en zonder moeite het juiste motorbandtype kunt kiezen — zonder dat je alle details of speciale codes uit je hoofd hoeft te kennen.
Hier is een voorbeeld:
180/55 ZR 17 M/C (73W) TL is een veelvoorkomende markering op sport- en touringmotorfietsen. Elke onderdeel heeft een specifieke betekenis en beschrijft de afmetingen, constructie, draagvermogen, snelheidsklasse en of de band bedoeld is voor gebruik mét of zonder binnenband. Zodra je weet wat de cijfers en letters betekenen, wordt het veel makkelijker om de juiste band te kiezen voor jouw motor en rijstijl.

180/55 ZR 17 M/C (73W) TL
- 180 : Bandbreedte [mm]
- 55 : Aspectratio (hoogte/breedte in %)
- ZR : Aanduiding van de bandconstructie
- 17 : Velgdiameter [inch]
- M/C : Band speciaal voor motorfietsen
- 73 : Load index (draagvermogen)
- W : Snelheidssymbool
- TL : Tubeless (zonder binnenband)
Wanneer je deze basisgegevens onder de knie hebt, is de volgende stap om te kijken welk type bandconstructie het betreft en of de band mét of zonder binnenband wordt gebruikt. Hieronder vind je de meest voorkomende aanduidingen en wat ze betekenen:
TL (tubeless) en TT (tube type)
TL (tubeless): luchtdichte band, wordt zonder binnenband gebruikt.
TT (tube type): niet luchtdicht, vereist een binnenband.
Een TL-band kan op een TT-velg worden gebruikt als er een binnenband wordt gemonteerd. Een TT-band werkt niet luchtdicht op een TL-velg.
R, – en B (constructietype)
R = Radiaal: zeer stabiel bij hoge snelheid, veel gebruikt op sport- en touringmotoren.
– = Diagonaal (bias): flexibelere karkasopbouw, gebruikelijk op custom- en endurobanden.
B = Bias-belted: diagonale band met een extra gordel voor betere stabiliteit.
Snelheidsindex (H, V, W, enz.)
Banden met verschillende snelheidsklassen mogen niet worden gecombineerd. Een verschil in snelheidsindex kan leiden tot variaties in grip en warmteontwikkeling tussen voor- en achterband.
DOT – de leeftijd van de band
De DOT-code (Department of Transportation, VS) geeft de productiedatum van de band aan. Elke band is voorzien van een DOT-markering waarin de productieweek en het productiejaar staan vermeld. Deze vier cijfers vormen het belangrijkste deel van de DOT-code.
Sinds het jaar 2000 bestaat elke DOT-code uit vier cijfers:
- De eerste twee cijfers geven de productieweek aan
- De laatste twee cijfers geven het productiejaar aan
Voorbeeld: 2823 betekent dat de band is geproduceerd in week 28 van 2023. (zie afbeelding)

Motorbanden – Snelheidsindex
De snelheidsindex van een motorband geeft aan tot welke maximale snelheid de band veilig gebruikt mag worden onder volledige belasting. Elke letter staat voor een specifieke snelheidslimiet. Hoe hoger de letter, hoe hoger de toegestane maximumsnelheid.
| Symbol | km/h | Symbol | km/h |
|---|---|---|---|
| B | 50 km/h | J | 100 km/h |
| K | 110 km/h | L | 120 km/h |
| M | 130 km/h | N | 140 km/h |
| P | 150 km/h | Q | 160 km/h |
| R | 170 km/h | S | 180 km/h |
| T | 190 km/h | U | 200 km/h |
| H | 210 km/h | V | 240 km/h |
| W | 270 km/h | Y | 300 km/h |
Draagvermogenindex
De draagvermogenindex (load index) geeft aan hoeveel gewicht een band maximaal kan dragen wanneer deze is opgepompt tot de juiste spanning. Dit is een belangrijk veiligheidskenmerk omdat een te lage draagvermogenindex kan leiden tot overbelasting, oververhitting en uiteindelijk schade aan de band.
| LI | kg | LI | kg | |
|---|---|---|---|---|
| 41 | 145 kg | 60 | 250 kg | |
| 42 | 150 kg | 61 | 257 kg | |
| 43 | 155 kg | 62 | 265 kg | |
| 44 | 160 kg | 63 | 272 kg | |
| 45 | 165 kg | 64 | 280 kg | |
| 46 | 170 kg | 65 | 290 kg | |
| 47 | 175 kg | 66 | 300 kg | |
| 48 | 180 kg | 67 | 307 kg | |
| 49 | 185 kg | 68 | 315 kg | |
| 50 | 190 kg | 69 | 325 kg | |
| 51 | 195 kg | 70 | 335 kg | |
| 52 | 200 kg | 71 | 345 kg | |
| 53 | 206 kg | 72 | 355 kg | |
| 54 | 212 kg | 73 | 365 kg | |
| 55 | 218 kg | 74 | 375 kg | |
| 56 | 224 kg | 75 | 387 kg | |
| 57 | 230 kg | 76 | 400 kg | |
| 58 | 236 kg | 77 | 412 kg | |
| 59 | 243 kg | 78 | 425 kg |
Inzicht in bandmarkeringen
Deze lijst geeft een duidelijk en overzichtelijk beeld van de meest voorkomende markeringen op motorbanden. Zo helpen we motorrijders om eenvoudig het juiste type band te kiezen dat past bij hun motor en rijstijl.
B / – = Bias / diagonale constructie
BSW = Zwarte zijwand (standaard)
C = Ontworpen voor zware belasting
DAKAR = Versterkt karkas voor hoge belasting en offroad (Heidenau)
D / D-spec = Fabrieksafstemming voor Ducati
DOT = Productiedatum
DW = Dubbele witte zijwand
E4 / E13 / enz. = Europees typegoedkeuring
FIM = Goedgekeurd voor endurowedstrijden
FRONT = Alleen vooraan
FRONT-REAR = Geschikt voor voor- of achtermontage
G = Fabrieksgeoptimaliseerde versie (vaak voor Triumph/Kawasaki)
GL = Afgestemd voor Honda Goldwing
GT = Gran Turismo (stijver karkas voor zware touringmotoren)
HARD = Harde rubbercompound, duurzamer, minder aanvankelijk grip
HD = Originele uitrusting voor Harley-Davidson
HO = Originele uitrusting voor Honda
HWM = High Weight Motorcycle (voor zware motorfietsen)
K = Fabrieksafstemming voor Kawasaki
K0–K3 = Rubberhardheid: K0 superzacht, K1 zacht, K2 medium, K3 hard
M/C = Motorfietsband
M+S = Voor modder en sneeuw
MEDIUM = Gebalanceerde compound, balans tussen grip en levensduur
MST = Multi Service Tyre
NHS = Niet toegestaan op de openbare weg (race / circuit)
NSW / NWS / NWW = Witte rand: standaard / smal / breed
R = Radiaalband
Rally / RALLYE = Offroadvariant voor lange gravel- en rallyetappes
REAR = Alleen achteraan
RF / RFD = Versterkte draagcapaciteit
SC0–SC4 / SCR1–SCR2 / SCX = Racecompounds: superzacht tot hard
SOFT = Zachte compound, meer grip, slijt sneller
SP = Speciale sportversie
SUPER / SUPER SOFT = Zeer zachte racecompound voor maximale grip, zeer korte levensduur
SW = Smalle witte zijwand
TL / TT = Tubeless / voor binnenband
TWI = Slijtage-indicator
WSW / WW / WWW = Witte zijwand (verschillende breedtes)
ZR = Radiaalband voor hoge snelheden
Merkspecifieke motorbandmarkeringen
Markeringen op motorbanden kunnen ook specifieke informatie geven over het motormerk en model waarvoor de band is ontwikkeld. Zulke merk- en modellspecifieke codes bestaan uit letters zoals D, F, E, G, M, J, AA en N. Deze codes geven aan voor welk type motorfiets de band optimaal is afgestemd of door de fabrikant is goedgekeurd.
Dergelijke aanduidingen worden vooral gebruikt voor motoren waarbij de fabrikant zeer nauwkeurige eisen stelt aan handling, stabiliteit en demping — bijvoorbeeld sportmotoren, zware toermotoren of modellen met een bijzonder rijgedrag.
Een duidelijk voorbeeld is de bandmarkering “120/70 ZR 17 BRIDGESTONE (58W) S22 N”. De N-code betekent dat deze band specifiek is ontwikkeld voor de Kawasaki ZX-6R (636). Hierbij kan de fabrikant een aangepaste constructie, rubbercompound of karkasafstemming hebben gebruikt om de rijeigenschappen van dat specifieke model te optimaliseren.
Belangrijk om te weten:
Hoewel deze OEM-specifieke banden zijn ontworpen voor een bepaald motormodel, kunnen ze in de meeste gevallen ook probleemloos op andere motorfietsen worden gebruikt, zolang maat, load index en snelheidscode correct zijn. Ze worden vaak aanbevolen voor optimale prestaties, maar universele banden zijn eveneens een uitstekende keuze wanneer ze aan de vereiste specificaties voldoen.



